Kill Bill - vol. 1



En före detta yrkesmördare, med kodnamnet Black Mamba, vaknar upp ur en fyra år lång koma, fast besluten att hämnas på de före detta kollegor som inte bara avfyrat kulan som försatt henne i det hjälplösa tillståndet utan också mördat hennes fästman och vänner. Hon skriver en "dödslista" med fem namn och ger sig av på en blodig och komplicerad jakt.

Jag brukar vanligtvis inte uppskatta blod som skvätter överallt och fullkomligt orealistiska karaktärer som verkar sakna mänskliga egenskaper men i den här filmen så fungerar det. Kanske främst för att Kill Bill inte är en film om människor utan en film om filmer. Första gången jag såg den så facinerades jag fullkomligt av alla oväntade inslag som den uppbrutna kronologin, inslagen av anime och sekvenser av svartvitt. Vad som skapar spänning är inte vad som kommer häda här näst utan vad regissören kommer göra här näst. Jag skulle verkligen vilja se den här filmen omskriven till romanfilm av någon verkligt skicklig person som försöker fånga alla växlingar i stämningslägen, även om det förmodligen vore omöjligt. För övrigt så finner feministen i mig en viss tillfredsställelse i att se en kvinnor slåss utan att behöva tappa kläder och släpa på bröst större än deras hjärnkapacitet.

Kill Bill - vol. 1 är första delen i en film som delades upp i två delar eftersom den annars skulle blivit ohanterligt lång. Den första delen är helt klart den bästa eftersom den andra tappar stilen ganska mycket, den har inte ens kommit med på listan över filmer att se. Självklart så måste man se volym 2 ändå eftersom man vill veta hur det hela slutar men många av scenerna är ren tortyr att ta sig igenom.


Film 1 av 1014.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det låter som en allmänt blodig, slashig och obehaglig film...borde nog inte se den.

2009-02-27 @ 22:15:32
URL: http://sheltochsalt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0