8 1/2

[Otto e mezzo, 1963, spelfilm, svartvit]


Filmregissören Guid arbetar med ett nytt filmprojekt, en science-fictionfilm av något slag som kräver omfattande skådespelare och rekvisita. Allt finns på plats men det gör inte inspirationen, skrivkrampen försenar hela projektet och leder till frustration och konflikter. Guild reflekterar, drömmer och fantiserar kring sin påbörjade skapelse och sitt liv.

Det här var den första filmen på listan som var en sann plåga för mig att ta sig igenom. 8 1/2 ska vara ett sant mästerverk och visst ser jag att filmen är pedantiskt välgjord. Varje filruta verkar estetiskt genomtänkt och det finns en del intressanta sekvenser som får mig att vakna upp ur filmkoman men varken berättelsen eller någon av karaktärerna lyckas fängsla mig. Filmen växlar mellan att skildra "verlkligheten", drömmar, minnen och fantasier vilket för mig gör den så oförutsägbar att ingen förväntan uppstår. Om jag hade fått bestäma så hade de cirka 140 minuterna klippts ner till max 20 minuter... eventuellt inklusive eftertext.

Film 5 av 1014.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bara den där bilden avskräcker ju en Big Time. Znaaark.

2009-02-27 @ 22:00:44
URL: http://sheltochsalt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0