En apelsin med urverk

image74

En apelsin med urverk (a clockwork orange) är en framtidsskildring där en ung ligist utsätts för samhällets mycket effektiva men samtigit grymma metod för att förändra våldsbrottslingar. Den behandlar teman som frihet, brottsbekämpning och godhet. Filmen är en av mina favoriter och så även låten som Dir en grey gjort som refererar till filmen. Boken har nästan precis samma handlingsförlopp som filmen och har även samma stämning och anda. Det gav kanske inte så förfärligt mycket mer att läsa boken men det var ett nöje att fördjupa sig i berättelsen. Den intressantaste upptäckten jag gjorde var att amerikanska och brittiska upplagan har två helt olika slut.

Kommentarer
Postat av: J-J

Den filmen har jag länge velat se...
Men det kanske blir boken i stället.

2008-05-29 @ 20:52:33
Postat av: Mizu

Men då måste man ju se filmen också... jag tycker du kan göra båda :) Boken var så oläst att den stod i magasinet... filmen finns att låna på bibblan i Bollnäsa för en 20:a.

2008-05-30 @ 11:36:20
URL: http://mizu.blogg.se/
Postat av: Helenaaaaa (aka. Teck)

jag vill också se och läsa ju!

2008-05-30 @ 15:22:52
Postat av: Mizu

Du är för ung för den typen av film.

2008-05-31 @ 14:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0